Collectie Escamp / Wandreliëf / Paul Kromjong
Betonreliëf met mozaïekintarsia (1959) Paul Kromjong
Adres: Genemuidenstraat 208
Datum
6 februari 2014 werd het nieuwe verzamelgebouw geopend door stadsdeelwethouder Rabin Baldewsingh. Hij trapte de restauratie af door een eerste steen in het mozaïek te zetten.
Bij de ingang van de voormalige school aan de Genemuidenstraat 208 is het gerestaureerde werk van Paul Kromjong te zien. Het werk bestaat uit abstracte betonreliëfs met glasmozaïek gehouden in de kleuren rood, geel, blauw en zwart. Een schaakbord-patroon van lichtblauw en -geele rechthoeken aan de boven en onderkant van het meterslange reliëf behoorde ook tot het werk. Tijdens de herbestemming van het pand tot verzamelgebouw voor sportorganisaties in 2014 is dit gedeelte van het werk overgeverfd.
Zie ook Publicatie Collectie Escamp
Medewerkers Platform57
Johan Nieuwenhuize, projectleiding
Jennefer Verbeek, projectleiding
Rondleidingen
De Collectie Escamp fietstocht is bij de balie van Zuid57 op te halen
Aantallen bezoekers
Publiek toegankelijk
Sponsoren/partners: Paul van Laere, Theater Dakota, Gemeente Den Haag
Verdieping
Dankzij die eenprocentsregeling is in het stadsdeel Escamp veel naoorlogse kunst te vinden. Kunst die de laatste jaren herontdekt wordt en aan restauratie toe is. Onder de naam Collectie Escamp organiseren Theater en Filmhuis Dakota en Platform57 daarom restauratieprojecten voor een aantal kunstwerken in het stadsdeel.
Het gebouw aan de Genemuidenstraat 208 is door architect De Klerk gebouwd als een lagere school. In de jaren negentig van de vorige eeuw huisde er het stadsdeelkantoor.
In 2014 is het een verzamelgebouw geworden voor sportorganisaties en ondernemers. Paul Kromjong heeft met zijn betonreliëf meer dan enkel een kunstwerk gemaakt, zoals we in die tijd gewend zijn.
Zijn betonreliëf leidt de bezoeker door de vormkeuze naar de ingang van het gebouw. Paul Kromjong heeft zelfs een andere stijl gekozen dan die hij gewend was. Paul Kromjongs monumentale werk maakte hij eerder in figuratieve stijl met voorstellingen die verwezen naar de functie van het gebouw. Dit is een geometrisch abstract werk. Zijn keuze voor de primaire kleuren passen wel goed bij de functie van het gebouw (basisschool).
Uiteraard kon hij niet voorzien dat de leerlingen plaats zouden maken voor ambtenaren en dat uiteindelijk het grootste deel van het gebouw bezet zou worden door biljart- en poolverenigingen. De laatste functieverandering van het gebouw is meteen aangegrepen voor de restauratie van het kunstwerk van Paul Kromjong. Echter zijn door hele duidelijke smaakwensen van de verantwoordelijken van de verbouwing zijn de betonnen panelen boven en onder het reliëf wit overgeschilderd. Deze panelen waren oorspronkelijk lichtgeel en lichtblauw. Deze keuze is voer voor een flinke discussie. Is het werk nu wel compleet? Mag dat zomaar, zo’n aanpassing bij een restauratie? Of hoort het werk in zijn originele staat te worden teruggebracht.