Escamp Inside Out Group Action IKC Bamboe
Escamp Inside Out Group Action IKC Bamboe JR
Datum tentoonstelling:
8 september – 26 november 2014
Opening 15 oktober 2014
Educatieprogramma voor alle groepen over identiteit bestaande uit drie lessen. Aan het einde van de lessen zette de leerlingen zichzelf op de foto. Ook docenten en ouders zijn op de foto genomen. Deze foto’s zijn op de gevel geplakt.
Medewerkers Platform57
Johan Nieuwenhuize curator, coördinatie, fotografie
Jennefer Verbeek zakelijke leiding
Berit Piepgras randprogramma, ontwerp
Simone Noordermeer educatie
Sandra Scholtes productie
Robin van Emden web en app
Beleke Bagchus/ Merel Volgers PR
+ 5 vrijwilligers
Kunstenaarsgesprekken
6 oktober 2014: Opening van tentoonstelling “Kijk een Mens!“ Met kunstenares Lidewij Kalfsterman
Filmavonden
6 oktober 2014: „Bird High Up“ (voorfilm), Mårten Nilsson en „The Human Scale“, Andreas Dalsgaard
3 november 2014: „Faces“ door JR
24 november 2014: Korte kunstfilms en gesprekken met werk van Sarah Carlier en Noël Loozen
Debatten
29 oktober 2014: Publiek gesprek: Hoezo toegevoegde waarde?
Educatietrajecten
september 2014: 18 klassen (groep 1-8, leeftijd 4-12), 376 kinderen. Vier lessen per klas, in de vierde maakten de kinderen een foto van zichzelf. In totaal 76 lessen binnen 4 weken.
Sponsoren/partners: Inside Out Project, Integraal Kindcentrum Bamboe, Haagwonen , Dario Fo, De Resolutie, Stahlecker, Mani Bouwmachines, Prins27, Filmhuis Den Haag, Theater Dakota, Vestia, Fonds 1818, Gemeente Den Haag/Stadsdeel Escamp.
Verdieping
In 2011 won de Franse beeldend kunstenaar JR de TED prijs voor zijn oeuvre. Hij werd bekend met zijn enorme portretten van mensen op muren, gebouwen en vloeren. In zijn werk stelt hij de gemeenschap centraal. Vaak mensen met een politieke of maatschappelijke boodschap. Tijdens de TED bijeenkomst doet hij een wens. “Laten we kunst gebruiken om de wereld binnenstebuiten te keren”.
En vanaf dat moment kon iedereen zijn eigen Inside Out project organiseren. JR’s idee was niet aan dovemansoren besteed. Inside Out is een enorm Open Source Community Art project aan het worden. Veel groepen en individuen geven gehoor aan zijn oproep. Op dit moment zijn er wereldwijd honderden Inside Out projecten, van Mexico tot Nepal en van Ecuador tot Palestina. Vaak met een maatschappelijke of politieke lading en altijd over identiteit.
Platform57 organiseerde verschillende projecten in Escamp waarin “De Kracht van Escamp” centraal staat. Van augustus tot en met november 2014 organiseerde Platform57 Escamp Inside Out in Den Haag. Hiervoor heeft Platform57 verschillende bewoners van Escamp gevraagd mee te doen. De portretten zijn op groot formaat op verschillende plaatsen in Escamp te zien.
Vanaf begin september 2014 gaf Simone Noordermer van Platform57 elke week les aan 18 klassen (376 kinderen van groep 1-8). In de laatste les maakten de kinderen een foto van zichzelf.
In totaal zijn er 76 lessen gegeven binnen een tijdsbestek van 4 weken.
De gevel van de school aan de kant van de Tinaarlostraat werd beplakt met foto’s van leerlingen, leraren, bewoners, ouders en MOOI-medewerkers. In totaal hingen er 420 foto’s op het gebouw van de school.
Identiteit
Het onderwerp van de lessen was identiteit. Een van de onderwerpen was de primaire identiteit. Vragen die werden gesteld, zijn: Hoe komt het dat je er zo uit ziet en op wie lijk je het meest? Heb je invloed op hoe je eruit ziet, kan je hier iets aan veranderen? Over secundaire identiteit werden o.a. volgende vragen gesteld: Hoe is je karakter? Waar komen je normen en waarden vandaan? Tertiaire identiteit kwam als volgt aan bod: Waar ben je goed in, hoe zien anderen jou, wat is jouw imago en heb je hier invloed op?
Door middel van oefeningen met elkaar, en de werkbladen die voor dit lesprogramma ontwikkeld zijn, leerden de kinderen op een interactieve manier antwoorden te vinden over deze onderwerpen. Daarnaast was het ook belangrijk dat de leerlingen begrepen dat iedereen in de school onderdeel uitmaakt van de school en project, door letterlijk de school binnenste buiten te keren.
Het onderwerp “trots“ werd het centrale thema dat de kinderen, ouders, leraren en andere deelnemers moesten verbeelden op de foto. Dit werkte niet alleen goed als voorbereiding op het fotomoment, maar ook als bewustwording van het feit dat de kinderen zich best trots mogen voelen, wanneer ze iets goed gedaan hebben.